sobota, 16 stycznia 2016

Rodzaje dystrybucji


W zależności od stopnia intensywności można wyróżnić system dystrybucji intensywnej, selektywnej lub ekskluzywnej.
Dystrybucja intensywna to dystrybucja na całym rynku. Dotyczy wykorzystania wszystkich możliwych jednostek detalicznych, w których konsument jest skłonny dokonać zakupu. Jest stosowana przy sprzedaży produktów częstego zakupu
i spożycia (np. napoje i żywność). Przy stosowaniu dystrybucji intensywnej mamy do czynienia z dużą liczbą pośredników1.
Dystrybucja selektywna polega na celowym korzystaniu przez producenta
z ograniczonej liczby pośredników i sprzedaży produktu przy pomocy wielu, ale nie wszystkich detalistów działających na danym terenie. Przy wyborze brany jest pod uwagę ich prestiż. Jest stosowana przy oferowaniu produktów, do których sprzedaży powinny być stworzone odpowiednie warunki (np. kosmetyki, sprzęt RTV i AGD),
a nabywca tych towarów jest skłonny poświęcić większą ilość czasu, aby dokonać satysfakcjonującego wyboru2.
Dystrybucja wyłączna stosowana przy sprzedaży produktów specjalnych, jak ekskluzywne samochody, artystyczne meble poprzez dedykowanych indywidualnie pośredników. Przy wykorzystaniu strategii dystrybucji wyłącznej producent może znacznie lepiej kontrolować warunki, w jakich jego towary oferowane są klientom3.
Ze względu na drogę towaru między producentem a nabywcą dystrybucję można podzielić na: bezpośrednią, pośrednią i wielokanałową.

W dystrybucji bezpośredniej – rysunek 1.4. producent samodzielnie dostarcza produkty na rynek, np. prowadząc biuro handlowe lub sieć sklepów firmowych. Kanały dystrybucji są krótkie4. Przykładem przedsiębiorstwa, które stosuje dystrybucję bezpośrednią, jest szwedzka firma IKEA5.
PRODUCENT

KONSUMENT
Towar

Rys. 1.4. Dystrybucja bezpośrednia
Źródło: opracowanie własne

W dystrybucji pośredniej – rysunek 1.5. producent korzysta z usług pośredników. Kanały dystrybucji są długie6. Przykładem przedsiębiorstwa, którego system obejmuje obce kanały dystrybucji, jest firma Lexmark International7.
1 Słownik finansowy, http://www.findict.pl/slownik/dystrybucja, dostęp: 17.02.2015.
2 Altkorn J., Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 1999, s. 263.
3 Śliwczyński B, Koliński A, Organizacja i monitorowanie procesów dystrybucji, Instytut Logistyki
i Magazynowania, Poznań 2013, s. 116.
4 Śliżewska J., Zadrożna D., Organizowanie i …, op. cit., s. 16.
5 IKEA Distribution Services S.A., http://www.ikea.com/ms/pl_PL/this-is-ikea/about-the-ikea-group/index.html, dostęp: 17.02.2015.
6 Śliżewska J., Zadrożna D., Organizowanie i …, op. cit., s. 17.
7 Lexmark International, http://www.lexmark.com, dostęp: 17.02.2015.

4 komentarze:

  1. W dystrybucji bardzo pomaga firma www.xbsgroup.pl który zajmuje się pomocą w dystrybucji towarów po całej europie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba dobrze poznać schemat procesu dystrybucyjnego, aby go odpowiednio usprawnić. Nam bardzo pomogła optymalizacja procesów poprzez odpowiednią aplikację dzięki firmie Anegis, której ofertę znaleźliśmy na https://anegis.com/uslugi-it/optymalizacja-procesow. Ich produkty są stworzone właśnie do rozwiązywania takich problemów, jakie występowały w naszej firmie tj: chaos i dezorganizacja. Dzisiaj już wszystko działa jak należy.

    OdpowiedzUsuń
  3. W przypadku różnych strategii dystrybucji – intensywnej, selektywnej czy ekskluzywnej – nie można zapominać o sprawnym zarządzaniu materiałami wspierającymi sprzedaż. Niezależnie od wybranego modelu, kluczowe znaczenie ma dobrze zorganizowana logistyka materiałów POSM, która zapewnia odpowiednie rozmieszczenie materiałów marketingowych w punktach sprzedaży, wspierając widoczność produktu i decyzje zakupowe konsumentów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne zestawienie rodzajów dystrybucji – dobry wybór kanału intensywnego, selektywnego czy ekskluzywnego to podstawa, a by klienci faktycznie Cię znaleźli, zadbaj o pozycjonowanie.

    OdpowiedzUsuń