Pozytywne doświadczenia w pracy z systemami klasy MRP, jak również
przeobrażanie się rynku producenta w rynek konsumenta spowodowały
wzrost zainteresowania przedsiębiorstw sferą dystrybucji. Włączenie
modułu DRP w proces planowania zasobów wynikło z konieczności
uwzględnienia interakcji przedsiębiorstw z otoczeniem w
obrocie towarowym, jak również uelastycznienia całego systemu na
zmiany zachodzące na obsługiwanych rynkach. Skoncentrowano się
głównie na umożliwieniu przedsiębiorstwom szybkiej reakcji na
zmiany popytu, co stało się zadaniem DRP. Jest ono nakierowane na
określenie popytu na produkty w punkcie zbytu i na tej podstawie
zaplanowanie czasowo - ilościowego harmonogramu potrzeb dla każdego
ogniwa w systemie dystrybucji.
Metoda DRP (Distribution Resources Planning) - planowanie
zasobów dystrybucji definiowana jest jako system określający
popyt na zapasy w poszczególnych centrach dystrybucji
przedsiębiorstwa. System ten gromadzi informacje na temat tegoż
popytu, przekazując je do produkcji i systemu materiałowego.
Prognozowanie rozpoczyna się od najniższego szczebla kanału
dystrybucji, np. sklepu czy magazynu. Poprzez sumowanie harmonogramów
potrzeb niższych szczebli uzyskuje się ilościowy rozkład popytu
dla ogniw położonych wyżej w strukturze. Ten typ planowania
pozwala na sporządzenie dość dokładnych prognoz popytu, jak
również zaplanowanie właściwego poziomu zapasów i miejsca ich
składowania w ramach wszystkich ogniw zintegrowanego łańcucha.
Centra dystrybucji lub w niektórych sytuacjach sami klienci dokonują
oceny własnych potrzeb w poszczególnych okresach w
przyszłości. Zsumowane wielkości popytu, zebrane z poszczególnych
centrów dystrybucji, tworzą harmonogram definiujący popyt na
zapasy w danym okresie i przesyłane są do przedsiębiorstwa
produkcyjnego. Następnie jest on porównywany z przewidywanym planem
produkcji. W ten sposób powstają operacyjne plany produkcji i
potrzeb materiałowych. Równolegle opracowywany jest plan zapasów,
który ukazuje rozkład dostaw do poszczególnych ogniw sieci
dystrybucyjnej w celu zaspokojenia ich planowanych potrzeb.
DRP jest techniką o szerokich możliwościach zastosowania w
dystrybucji. Szczególnie należy zwrócić uwagę na jej zdolność
do determinowania odpowiedniego poziomu zapasów. Wdrożenie DRP jest
w stanie podnieść poziom obsługi klienta, eliminując sytuacje
wyczerpania zapasów, może również zredukować poziom zapasów
wyrobów gotowych, jak również ograniczyć poziom kosztów
transportu oraz usprawnić działanie centrów dystrybucji1.
DRP jest zazwyczaj używane z MRP (Manufacturing Requirements
Planning), którego celem jest zarządzanie i minimalizowanie zapasów
zaopatrzeniowych, szczególnie w sytuacjach, gdy stosuje się wiele
komponentów, np. w przemyśle samochodowym. Komponenty używane do
montażu wyrobów gotowych zazwyczaj posiadają różne czasy dostaw.
Dlatego też MRP jest ściśle powiązany z głównym harmonogramem
produkcji, określając każdego dnia, kiedy dane wyroby mają zostać
wyprodukowane, oraz kolejność ich produkcji. Harmonogram ten jest
również wykorzystywany do prognozowania zapotrzebowania na
poszczególne komponenty. Powiązanie harmonogramu z czasami dostaw
komponentów umożliwia określenie, kiedy dane jednostki mają
zostać zamówione. Ilość określana jest poprzez zestawienie
aktualnego poziomu zapasów z całkowitym zapotrzebowaniem na dane
komponenty, umożliwiającym produkcję zgodnie z harmonogramem.
System MRP zapewnia obniżenie poziomu zapasów do takiej wielkości,
jaka wynika z głównego harmonogramu produkcji, przy założeniu, że
odzwierciedla on popyt występujący na rynku. W sytuacji, gdy główny
harmonogram produkcji nie odpowiada faktycznemu popytowi, firma
znajdzie się w sytuacji nadmiernych zapasów jednych towarów
i niedoboru innych. W związku z powyższym rodzi się potrzeba
bardziej dokładnego analizowania i prognozowania popytu. Jest to
uzasadnienie dla wdrożenia DRP generującego informacje, które
powinny zostać przesłane tam, gdzie układany jest główny
harmonogram produkcji. W ten sposób firma obniża zapasy
zaopatrzeniowe, korzystając z systemu MRP, oraz zapasy dystrybucyjne
poprzez DRP.
1
Rutkowski K., Logistyka dystrybucji, Difin, Warszawa 2001, s.
162.
Myślę, że technologia daje nam tyle możliwości, jakimi są różnego rodzaju systemy, że trzeba z tego korzystać. Warto tutaj wspomnieć m.in. o business intelligence, czyli analityce biznesowej. Myślę, że jest ona przydatna również w dystrybucji. Warto przyjrzeć się tematowi :) Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńJa także z wielką chęcią używam systemów takich jak ten, a wszystkie rozwiązania IT dostarcza mi https://www.connecto.pl/ gdzie z takiej współpracy jestem bardzo zadowolony. Tym bardziej, że rozwiązania IT dla biznesu są bardzo znaczące gdyż wiem, że znacząco pomagają w prowadzeniu i rozwijaniu przedsiębiorstwa.
OdpowiedzUsuńCiekawe rozwiązanie w wielu branzach z pewnością znajdzie zastosowanie. Ja aktualnie korzystam z systemu MRP od Anegis w swojej firmie. System ten jest dedykowany do działu produkcji, każdy element procesu produkcyjnego jest odpowiednio monitorowany, a błędy na bieżąco kontrolowane i usuwane. Bardzo usprawniło to pracę w mojej firmie co mnie bardzo cieszy, lubię inwestować w dobre rozwiązania na przyszłość.
OdpowiedzUsuńRozwiązania Zimbra email i wiele więcej. https://www.intalio.pl/pl – polecam!
OdpowiedzUsuń