sobota, 16 stycznia 2016

System DRP

Pozytywne doświadczenia w pracy z systemami klasy MRP, jak również przeobrażanie się rynku producenta w rynek konsumenta spowodowały wzrost zainteresowania przedsiębiorstw sferą dystrybucji. Włączenie modułu DRP w proces planowania zasobów wynikło z konieczności uwzględnienia interakcji przedsiębiorstw z otoczeniem w obrocie towarowym, jak również uelastycznienia całego systemu na zmiany zachodzące na obsługiwanych rynkach. Skoncentrowano się głównie na umożliwieniu przedsiębiorstwom szybkiej reakcji na zmiany popytu, co stało się zadaniem DRP. Jest ono nakierowane na określenie popytu na produkty w punkcie zbytu i na tej podstawie zaplanowanie czasowo - ilościowego harmonogramu potrzeb dla każdego ogniwa w systemie dystrybucji.
Metoda DRP (Distribution Resources Planning) - planowanie zasobów dystrybucji definiowana jest jako system określający popyt na zapasy w poszczególnych centrach dystrybucji przedsiębiorstwa. System ten gromadzi informacje na temat tegoż popytu, przekazując je do produkcji i systemu materiałowego. Prognozowanie rozpoczyna się od najniższego szczebla kanału dystrybucji, np. sklepu czy magazynu. Poprzez sumowanie harmonogramów potrzeb niższych szczebli uzyskuje się ilościowy rozkład popytu dla ogniw położonych wyżej w strukturze. Ten typ planowania pozwala na sporządzenie dość dokładnych prognoz popytu, jak również zaplanowanie właściwego poziomu zapasów i miejsca ich składowania w ramach wszystkich ogniw zintegrowanego łańcucha. Centra dystrybucji lub w niektórych sytuacjach sami klienci dokonują oceny własnych potrzeb w poszczególnych okresach w przyszłości. Zsumowane wielkości popytu, zebrane z poszczególnych centrów dystrybucji, tworzą harmonogram definiujący popyt na zapasy w danym okresie i przesyłane są do przedsiębiorstwa produkcyjnego. Następnie jest on porównywany z przewidywanym planem produkcji. W ten sposób powstają operacyjne plany produkcji i potrzeb materiałowych. Równolegle opracowywany jest plan zapasów, który ukazuje rozkład dostaw do poszczególnych ogniw sieci dystrybucyjnej w celu zaspokojenia ich planowanych potrzeb.
DRP jest techniką o szerokich możliwościach zastosowania w dystrybucji. Szczególnie należy zwrócić uwagę na jej zdolność do determinowania odpowiedniego poziomu zapasów. Wdrożenie DRP jest w stanie podnieść poziom obsługi klienta, eliminując sytuacje wyczerpania zapasów, może również zredukować poziom zapasów wyrobów gotowych, jak również ograniczyć poziom kosztów transportu oraz usprawnić działanie centrów dystrybucji1.
DRP jest zazwyczaj używane z MRP (Manufacturing Requirements Planning), którego celem jest zarządzanie i minimalizowanie zapasów zaopatrzeniowych, szczególnie w sytuacjach, gdy stosuje się wiele komponentów, np. w przemyśle samochodowym. Komponenty używane do montażu wyrobów gotowych zazwyczaj posiadają różne czasy dostaw. Dlatego też MRP jest ściśle powiązany z głównym harmonogramem produkcji, określając każdego dnia, kiedy dane wyroby mają zostać wyprodukowane, oraz kolejność ich produkcji. Harmonogram ten jest również wykorzystywany do prognozowania zapotrzebowania na poszczególne komponenty. Powiązanie harmonogramu z czasami dostaw komponentów umożliwia określenie, kiedy dane jednostki mają zostać zamówione. Ilość określana jest poprzez zestawienie aktualnego poziomu zapasów z całkowitym zapotrzebowaniem na dane komponenty, umożliwiającym produkcję zgodnie z harmonogramem. System MRP zapewnia obniżenie poziomu zapasów do takiej wielkości, jaka wynika z głównego harmonogramu produkcji, przy założeniu, że odzwierciedla on popyt występujący na rynku. W sytuacji, gdy główny harmonogram produkcji nie odpowiada faktycznemu popytowi, firma znajdzie się w sytuacji nadmiernych zapasów jednych towarów i niedoboru innych. W związku z powyższym rodzi się potrzeba bardziej dokładnego analizowania i prognozowania popytu. Jest to uzasadnienie dla wdrożenia DRP generującego informacje, które powinny zostać przesłane tam, gdzie układany jest główny harmonogram produkcji. W ten sposób firma obniża zapasy zaopatrzeniowe, korzystając z systemu MRP, oraz zapasy dystrybucyjne poprzez DRP.
1 Rutkowski K., Logistyka dystrybucji, Difin, Warszawa 2001, s. 162.

4 komentarze:

  1. Myślę, że technologia daje nam tyle możliwości, jakimi są różnego rodzaju systemy, że trzeba z tego korzystać. Warto tutaj wspomnieć m.in. o business intelligence, czyli analityce biznesowej. Myślę, że jest ona przydatna również w dystrybucji. Warto przyjrzeć się tematowi :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja także z wielką chęcią używam systemów takich jak ten, a wszystkie rozwiązania IT dostarcza mi https://www.connecto.pl/ gdzie z takiej współpracy jestem bardzo zadowolony. Tym bardziej, że rozwiązania IT dla biznesu są bardzo znaczące gdyż wiem, że znacząco pomagają w prowadzeniu i rozwijaniu przedsiębiorstwa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe rozwiązanie w wielu branzach z pewnością znajdzie zastosowanie. Ja aktualnie korzystam z systemu MRP od Anegis w swojej firmie. System ten jest dedykowany do działu produkcji, każdy element procesu produkcyjnego jest odpowiednio monitorowany, a błędy na bieżąco kontrolowane i usuwane. Bardzo usprawniło to pracę w mojej firmie co mnie bardzo cieszy, lubię inwestować w dobre rozwiązania na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozwiązania Zimbra email i wiele więcej. https://www.intalio.pl/pl – polecam!

    OdpowiedzUsuń